Inzicht
IT organisaties zijn vaak ad hoc en sturen niet op kwaliteit. De IT medewerkers zijn reactief en zijn niet bezig met continu verbeteren. Het is dan ook niet gek dat er een grote kloof is tussen de business en IT.
Dit komt omdat IT leiders niet sturen op cijfers en kwaliteit. Hun aandacht gaat volledig naar grote branden blussen en heel veel projecten managen. Hierdoor missen ze inzicht op kwaliteit en is de IT organisatie niet lean [efficiënt?].
Hier is een elegante en eenvoudige oplossing voor: De IT Dienstenlandkaart.
Nu nog overheerst ITIL in de meeste IT organisaties. Maar IT dienstverlening gaat verder. Het draait namelijk allemaal om het leveren van business IT diensten zodat de business hun werk kan doen.
De IT Dienstenlandkaart meet prestaties van business IT diensten:
- hoe goed levert IT
- hoe goed verbetert IT
- wat vindt de business van IT
- en wat kost het
Het leveren van business IT diensten wordt gemeten aan de hand van de IT Service Score. Dit is gebaseerd op meldingen uit de helpdesktool. Hoe meer incidenten, hoe langer de wachttijd en hoe hogere de down time, des te lager is de IT Service Score. Door het continu meten van de kwaliteit van leveren worden teams gemotiveerd om te zoeken naar oorzaken van falen en komen zij tot verbeteringen.
Alle prestaties van alle business IT diensten worden gevisualiseerd in de Dienstenlandkaart-module. Hierdoor gaat kwaliteit leven voor de interne IT organisatie én de business.
Blog
- TU Delft: “Anders kijken naar onze IT dienstverlening”
- “Het lijkt wel of IT helemaal niks goed doet”
- Eigenaarschap, de sleutel naar betere communicatie
- De Brauw Blackstone en Westbroek haalde de hoogste IT Service Score van 2016
- Betere IT dienstverlening én minder budget gaan samen bij RTV Rijnmond en Omroep Brabant
- Gelooft u uw IT leveranciers op hun blauwe ogen?
- Hoe verbeter je prestaties met het Meldingenspel?
- Onderzoek naar inzicht in kwaliteit IT dienstverlening
- En wat als we nu niets doen?
- Update Hollander Techniek: 70% betere resultaten in 9 maanden tijd!
- IT prestaties inzichtelijk maken in de praktijk
- Help, onze SLA werkt niet
- ‘Het resultaat van 30 jaar ITIL…’
- Portaal “de Dienstenlandkaart”
- Verbeteren met de Verbeterlandkaart