Inzicht

IT organisaties zijn vaak ad hoc en sturen niet op kwaliteit. De IT medewerkers zijn reactief en zijn niet bezig met continu verbeteren. Het is dan ook niet gek dat er een grote kloof is tussen de business en IT.

Dit komt omdat IT leiders niet sturen op cijfers en kwaliteit. Hun aandacht gaat volledig naar grote branden blussen en heel veel projecten managen. Hierdoor missen ze inzicht op kwaliteit en is de IT organisatie niet lean [efficiënt?].

Hier is een elegante en eenvoudige oplossing voor: De IT Dienstenlandkaart.

Nu nog overheerst ITIL in de meeste IT organisaties. Maar IT dienstverlening gaat verder. Het draait namelijk allemaal om het leveren van business IT diensten zodat de business hun werk kan doen.

4 aandachtsgebiedenDe IT Dienstenlandkaart meet prestaties van business IT diensten:

  • hoe goed levert IT
  • hoe goed verbetert IT
  • wat vindt de business van IT
  • en wat kost het

Het leveren van business IT diensten wordt gemeten aan de hand van de IT Service Score. Dit is gebaseerd op meldingen uit de helpdesktool. Hoe meer incidenten, hoe langer de wachttijd en hoe hogere de down time, des te lager is de IT Service Score. Door het continu meten van de kwaliteit van leveren worden teams gemotiveerd om te zoeken naar oorzaken van falen en komen zij tot verbeteringen.

Alle prestaties van alle business IT diensten worden gevisualiseerd in de Dienstenlandkaart-module. Hierdoor gaat kwaliteit leven voor de interne IT organisatie én de business.

DLK31

DLK11

Verbeterlandkaart 002