Portaal “de Dienstenlandkaart”

De Dienstenlandkaart-methode maakt prestaties van IT diensten meetbaar. We berekenen hiervoor een score: de IT Service Score. Deze score meet de ‘pijn’ die IT veroorzaakt bij eindgebruikers. Pijn bestaat uit ‘niet kunnen werken’, ‘lang moeten wachten’ en het aantal verstoringen. Elke dienst en elke oplosgroep hebben hun eigen scores. IT medewerkers willen hun scores verbeteren en worden gemotiveerd om hun dienstverlening gericht en continu te verbeteren. De business krijgt inzicht hoe goed IT levert en wat ze doen om zichzelf te verbeteren.

De methode wordt ondersteund door het portaal Dienstenlandkaart. Op een landkaart worden de prestaties getoond met de IT Service Score, de klanttevredenheid per dienst en de verbeterscore per dienst. Gebruikers kunnen klikken op de diensttegels en komen bij de onderliggende cijfers. Op elke grafiek kan vervolgens ingezoomd worden tot op meldingenniveau. IT medewerkers kunnen zo oorzaken achterhalen van achterblijvende prestaties, om zo een hogere score te behalen. Zij kunnen hiertoe verbeter-ideeën vast leggen in de Verbeterlandkaart. In deze kaart worden de vijf stappen van het verbeterproces grafisch inzichtelijk gemaakt.

DLK14

DLK11

DLK12

 

Verbeterlandkaart 002