Selecteer een pagina

 

Diensten op speelse manier verbeteren

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Speel jij wel eens een computerspel? Bijvoorbeeld op je telefoon, tablet, computer of console? Dan herken je vast het verslavende element van willen verbeteren. Bij spelletjes is het altijd de bedoeling om naar het volgende te gaan. De volgende level, de volgende eindbaas, de volgende wat dan ook. Hoe word je beter in computerspellen?

  • Je leert de spelregels
  • Je besteed er tijd aan
  • Je oefent, oefent en oefent nog een keer
  • Je doet ervaring op
  • Je bepaalt strategie
  • Je leert van je fouten
  • Je bent in control

De effecten zijn al snel merkbaar. Je kunt dat ene level tóch halen. Of je hebt genoeg middelen gespaard voor dat speciale item. Je statistieken worden elke keer beter. Kortom: je ziet direct welke invloed jouw inspanningen hebben.

Had je dit ook maar op je werk… Een manier waarop je diensten kunt beïnvloeden als ware een spelletje. Zo is de Dienstenlandkaart ontstaan. Een tool om bij een slechte score te onderzoeken: “Waarom is deze score zo? En hoe kunnen we het veranderen?” Maak mensen eigenaar van ‘hun score’. Zo ontstaat er een mindset van continu verbeteren.

Starten met de Dienstenlandkaart

Om het ‘spel’ te kunnen spelen stellen we de spelregels op. Dit gebeurt op basis van jullie dienstenraamwerk. Uiteraard onder begeleiding van een consultant. Vervolgens koppelen we de registratiedata aan de spelregels.

Nu kunnen we de kwaliteit gaan meten en omzetten in scores. Wanneer deze ‘vertaling’ compleet is hebben we het eerste overzicht gerealiseerd. Dit is je vertrekpunt met de huidige stand van zaken..

Hoe ziet dat er uit?

De scores worden tegen de spelregels aangehouden en er ontstaat een visuele kaart. De hoofdvlakken (de verschillende diensten) hebben drie mogelijke kleuren:

  • Groen (De diensten werken naar behoren)
  • Zandkleur (Kan nog wat aandacht gebruiken)
  • Rood (Probleemgebied)

Maar daar begint het pas

Je kunt doorklikken op elk vlak. Achter de vlakken zit een schat aan informatie verstopt. Met deze gegevens kun je gedegen besluiten maken hoe nu verder te gaan. Je gaat afspraken maken over:

  • Wie is waar verantwoordelijk voor?
  • Hoe ziet het besturingsmodel eruit?
  • Wat ga je doen met de bevindingen?

Uiteindelijk leidt alles naar besluiten. Besluiten wat te doen. Niets doen is een optie. Maar dan blijven de problemen hetzelfde. Of je besluit te veranderen en ziet dit in de resultaten terug.

En daar worden klanten blij van.

Ook blije klanten met jouw dienstverlening?

Neem contact op of volg ons webinar

Inzicht in een handomdraai

Veel organisaties lopen achter de feiten aan. De druk op IT en facilitaire afdelingen neemt ongekende vormen aan. Voor menig bedrijf een onhoudbare situatie. Je wilt wel anders, maar hebt geen idee waar te beginnen.
Met serious gaming als inspiratie, komen prestaties van diensten tot leven. Elke dienst krijgt een score en dat geeft direct inzicht. Kwaliteit is direct beïnvloedbaar. Dit verhoogt betrokkenheid en bespaart uiteindelijk kosten.

Wij werken onder andere voor:

Over ons

Het mooie van computerspellen vinden wij dat er een score is. Je weet dus altijd precies waar je staat. En dit is precies wat wij in dienstverlening misten.
Er wordt een hele hoop gedaan, maar niemand weet precies wat de resultaten zijn. Of de gebruikers zijn minder tevreden dan gedacht. 
Met de Dienstenlandkaart worden diensten inzichtelijk, beheersbaar & leuk!  

Jouw diensten continu verbeteren?

Schrijf je in en blijf op de hoogte.